Când vorbim despre bunăstarea unei organizații, vorbim și despre bunăstarea oamenilor din organizație. Pentru că oamenii încep să fie priviți ca oameni, nu ca resurse, managerii sunt mult mai mult lideri care inspiră și își susțin echipa. Liderii cei mai valoroși sunt cei care ascultă ca să înțeleagă, care își arătă respectul pentru oameni și pentru opiniile lor, care știu să își argumenteze ideile și alegerile fără a le impune.
În practica mea de training și coaching, observ echipele prin prisma interacțiunilor din sala de curs și prin prisma provocărilor cu care vin managerii lor în sesiunile de coaching. Am perspective din ambele direcții și mi se pare că în ultimii ani abilitățile de comunicare, de ascultare empatică, de motivare și susținere a oamenilor, sunt trăsăturile de bază ale unui leadership bun.
Leadership înseamnă comunicare asertivă
O comunicare clară și directă ajută la construirea încrederii între lider și echipă. Angajații se simt ascultați, susținuți și protejați, ceea ce crează un mediu favorabil pentru inovație și colaborare. De asemenea, comunicarea eficientă dintre lider și oamenii din echipă devine un model de comunicare între membrii echipei. De foarte multe ori observ că abilitățile generale ale unei echipe sunt în strânsă concordanță cu abilitățile “soft” ale managerului.
Liderii care au abilități excelente de comunicare au și o echipă productivă. O bună comunicare reduce ambiguitatea și nedumerirea în cadrul echipei. Atunci când conducerea transmite clar obiectivele și așteptările, membrii echipei pot acționa cu mai multă claritate și eficiență. Simplul fapt că nu se mai pierd ore în ședințe din care nu câștigă nimeni nimic duce la o creștere a productivității globale a echipei și reduce frustrarea și nemulțumirea celorlalți.
Abilitățile de comunicare asertivă ale unui manager pot ajuta la construirea unor relații puternice și respectuoase cu membrii echipei, atât pe orizontală cât și pe verticală. Prin ascultare activă, empatie și feedback constructiv, un manager poate promova o comunicare mai deschisă și o atmosferă de lucru mai armonioasă. În plus, prin oferirea constantă de feedback, oamenii din echipă se simt mai apreciați și motivați să se implice cu adevărat în job-ul lor.
Prevenirea și gestionarea conflictelor din echipă sau chiar dintre echipe diferite ține de foarte multe ori de abilitatea managerilor de a comunica și a ajunge la soluții avantajoase. În orice echipă, poate apărea potențialul de conflicte sau tensiuni. Un manager cu abilități bune de comunicare poate interveni în mod eficient pentru a calma situații conflictuale, pentru a identifica și a rezolva problemele într-un mod constructiv, fără a afecta negativ relațiile de colaborare.
Și când atragerea și retenția angajaților valoroși este o adevărată provocare pentru organizații, inspirarea și motivarea oamenilor din echipă devine o super-abilitate.
Un manager care comunică eficient poate inspira și motiva membrii echipei. Prin comunicarea clară a viziunii, obiectivelor și valorilor, acesta poate conecta membrii echipei la scopul comun și îi poate încuraja să ofere tot ce au mai bun. De asemenea, un manager empatic care știe să ofere feedback pozitiv poate spori încrederea și angajamentul din partea membrilor echipei.
Se știe că oamenii părăsesc manageri, nu companii.
Atunci când îi vom susține cu toate resursele (fizic, emoțional, mental) pe liderii din organizații vom avea și manageri mai implicați care au echipe mai implicate și fericite cu munca pe care o fac. Munca în echipă va fi o plăcere și se va crea sinergia creatoare acolo unde există încredere, respect și comunicare deschisă.
Cu drag,
Daniela Irimia, master trainer & performance coach Vision Consulting