Echipele sunt structura organizației și fiecare echipă performanță are un lider care îi îndrumă și facilitează procesul de muncă în echipa aliniată la obiectivele de business. Totuși o echipă nu înseamnă doar suma oamenilor care o formează, ci întreaga dinamică între membrii și apoi a echipei cu celelalte echipe din cadrul organizației.

Ce este coachingul de echipă?

De obicei, directorul companiei sau team leaderi sunt cei care solicita serviciile de team coaching, pentru că are niște obiective ambițioase pe care vrea să le obțină cu ajutorul echipei.  Coaching-ul de echipă este diferit de un training sau workshop. lucrează cu echipa ca întreg, provocând creșterea și găsirea de soluții din interior. Pe când un training, curs sau workshop lucreză în special cu fiecare membru al echipei prin dezvoltarea de abilitați specifice.

Coaching de echipă presupune „parteneriatul într-un proces co-creativ și reflectiv cu o echipă, cu dinamica sa și relațiile echipei, într-un mod în care echipa este inspirată își maximizeze abilitățile și potențialul, pentru a-și atinge scopul și obiectivele comune„ – I.C.F.

Mixul intre training si coaching duce la performanțe excepționale intr-un interval de timp relativ scurt – de la 6 la 12 luni.

Obiectivele pentru coaching de echipă

Coaching-ul echipei urmărește în obiectivele sale intrinseci promovarea și dezvoltarea culturii organizaționale pentru a obține înțelepciunea si performanța în echipă. Putem defini că cei implicați în procesul de coaching ar fi următorii:

  • Beneficiarul este organizatia prin directorul organizației sau liderul care solicită coaching-ul
  • Clientul de coaching este echipa care urmărește schimbarea și atingerea unor obiective.
  • Coach, care va însoți echipa în procesul de dezvoltare și pregătire.

Obiectivele echipei sunt obiectivele procesului de coaching și ele vor fi aliniate cu obiectivele strategice ale organizației. Definirea cu claritate a obiectivelor se face în faza de diagnoză prezentată în continuare.

Fazele coaching-ului de echipă

Procesul de coaching poate fi înțeles în patru faze pentru a realiza o integrare adecvată: faza de diagnostic, faza de intervenție, faza de măsurare și faza de urmărire. Pentru ca coachingul să fie funcțional, acesta trebuie să aibă o dată clara de început și de sfârșit. Se agreeaza un numar de sesiuni si o frecventa adectava obiectivului stabilit.

Faza de diagnostic

Pentru realizarea coaching-ului de echipă este necesar să se efectueze o explorare a organizației sau echipei pentru a obține un diagnostic al acesteia și a stabili obiectivele de îndeplinit, prin:

  • Anchetă: se efectuează o investigație preliminară a organizației, explorând nevoile echipei, verificând coerența proceselor și alinierea organizatia ca intreg. (Interviuri, Chestionare, Observații)
  • Conversie: transforma nevoile clientului in obiective clare pentru a genera rezultate tangibile pentru client.
  • Verificare: ideea este de a alinia nevoile echipei și dacă este posibil să le verificăm.Trebuie organizate sesiuni de analiza a tuturor informatiilor colectate pentru a pune in ordine datele si ipotezele generate in explorare.

Cu cele de mai sus vom obtine rezultate clare si masurabile din care se poate intocmi un plan de coaching pentru client. Înainte de a începe procesul de coaching de echipă, noi prezentam o propunere printr-un raport, care o să conțină anumite elemente esențiale, pe care le intocmim impreuna cu cel care solicita procesul de coaching:

  • Justificarea contextului.
  • Prezentarea ipotezelor.
  • Prezentarea obiectivelor și a planului de coaching.
  • Propunere de metodologie.
  • Bugetul economic.
  • Programul activităților.
  • Prezentarea coach-ului care va prelua cazul.

Faza de intervenție prin procesul de coaching de echipă

Coach-ul și echipa vor lucra prin sesiuni cu domeniile și aspectele care sunt „contractate”. Cele mai frecvente obiective de team coaching sunt:

  • Obiective provocatoare pentru echipă: sunt concentrate pe ceea ce vrem să realizam. (Înțelegere, aliniere, angajament).
  • Viziunea si misiunea echipei: motivul pentru care echipa exista si lucreaza impreuna. (Imagine, metaforă, legătură emoțională).
  • Personalitate și cultura echipei: de ce faci parte din echipă. (Puncte forte, valori, cultură, leadership, încredere, toleranță).
  • Funcționarea în echipă: cum ne dezvoltăm într-un mediu. (Comunicare, luarea deciziilor, generarea de idei, managementul conflictelor, distragerile atenției, schimbări, execuție).

Faza de măsurare în coachingul de echipă

Dar cum ne dăm seama că atelierele sau sesiunile de lucru susținute de coach dau rezultate? Si dacă acestea sunt cele dorite în funcție de nevoile depistate? Putem apoi: să realizăm evaluarea satisfacției echipei, să verificăm dacă obiectivele stabilite în faza de diagnosticare au fost îndeplinite și dacă acestea s-au lucrat în intervenție. Coach-ul poate alege diferite instrumente pentru măsurarea rezultatelor, cele mai recomandate pentru acest caz ar fi: chestionare, grafice, interviurui, acestea fiind cele mai complete pentru evaluarea, măsurarea și urmărirea rezultatelor propuse.

Faza de urmărire în coachingul de echipă

Noi la Vision Consulting efectuam revizuiri periodice și menținem procesul sub observație continuă. Ne asiguram că îmbunătățirile proceselor echipei sunt sustenabile, că se continuă comunicarea deschisa si directa, asertiva si eficienta in cadrul echipei de lucru.

Contactează-ne cu încredere dacă vrei să beneficiezi de aceste servicii alături de echipa ta! Dacă vrei coaching individual pentru performanță, citește aici cum lucrăm.

Daniela Irimia, master trainer & performance coach

Tel: 0724 837 869

Email: daniela.irimia@visionconsulting.ro