Comunicarea este un proces social prin care noi, oamenii, trasmitem idei, informatii sau cerinte catre alte persoane. Desi pare simplu sa comunici, exista o diferenta semnificativa intre a vorbi si a transmite eficient un mesaj. Practic, comunicarea eficienta inseama sa poti transmite clar, concis si corect informatia catre persoana cu care vorbesti.
Comunicarea se face totusi pe mai multe canale, nu doar cu ajutorul cuvintelor. Daca ai participat la vreaun curs de comunicare, probabil stii deja ca doar 7% dintr-un mesaj este transmis prin cuvinte, iar diferenta de 93% este data de comunicarea non-verbala si paraverbala.
Cum comunicam eficient:
Comunicare verbala
Comunicare verbala se face fata in fata, la telefon, radio, televiziune sau alte mijloace media si cuvintele sunt elementele de baza. Cuvintele folosite intelept pot da forta mesajului. Formuleaza deci fraze scurte, foloseste cuvinte usor ce inteles de catre toata lumea, ofera date concrete si corecte si asigura-te ca te-ai facut bine inteles. Poti verifica intelegerea mesajului intreband efectiv daca “te-ai facut bine inteles”.
Totusi, fara ca mesajul sa fie sustinut de minica, gestica si intonatia vocii, acesta poate fi inteles gresit. Asadar, pentru a comunica cat mai eficient, este nevoie sa folosesti intelept comunicarea non-verbala si paraverbala.
Comunicare non-verbala
Comunicare non-verbala reprezinta 55% din procesul de comunicare eficienta si implica limbajul corpului, gesturile facute cu mainile, miscarile picioarelor si mimica fetei. Chiar si modul in care ne imbracam sau mergem transmite ceva. Fiind constienti de mesajul pe care vrem sa-l trasmitem, putem sa-l facem mai puternic si de impact gandind in prealabil daca mesajul nostru verbal este sustinut de non-verbal.
Cu exercitiu si indrumare din partea unui trainer de comunicare, poti invata sa folosesti corpul pentru a comunica eficient. Dupa ce cuvintele sunt sustinute de elementele de non-verbal, este necesar sa acorzi atentie si vocii tale.
Comunicarea para-verbala
Comunicarea para-verbala reprezinta diferenta de 38% dintr-o comunicare eficienta si cuprinde toate variatiile pe care le face vocea umana. Timbrul vocii, tonul si volumul, ticurile verbale sau pauzele din vorbire au un rol semnificativ in trasmiterea clara a unui mesaj. O voce puternica, placuta si ferma capteaza atentia si trasmite mai usor mesaje importante.
Daca din contra, ai o voce ezitanta, prea joasa sau ai ticuri verbale, atunci comunicarea ta poate sa aiba de suferit. Exista exercitii de dictie care te pot ajuta sa iti lucrezi vocea astfel incat ea sa te sustina.
Asadar, cheia pentru o comunicare eficienta este in primul rand autocunoasterea si constientizarea tiparelor de comunicare ( citeste mai multe despre DISC, instrumentul pe care il folosim noi in cursuri si training) . Cu totii suntem diferiti si implicit comunicam diferit. Intelegand ca fiecate dintre noi are un alt stil, ca fiecare avem nevoie de intelegere, recunoastere si aprecire, putem sa devenim mai buni in procesul de comunicare.
Ofera atentie nu doar cuvintelor, ci si modului in care le spui, pentru ca sensul poate fi foarte diferit in functie de tonul vocii, pozitia corpului cand comunici sau mimica fetei.
Daniela Irimia, trainer si coach